Facebook

Facebook är en community som nästa vartenda jävel har i dagens läge. Grundaren Mark Zuckerberg startade hemsidan 2004 när han gick i skolan på Harvard, då var sidan endast för harvard-studenter. Senare så spreds sig sidan till andra skolor och så småningom fanns facebook i England, Mexico, Australien och många andra länder. I slutet av 2006, då facebook fanns världen över så kunde vilken som helst med giltig e-mail bli medlem. Zuckerberg har tackat nej ett antal gånger till att sälja sidan för summor som går upp till ett par miljarder, på grund utav att han vill få sidan börsnoterad. Vilket som är jävligt smart om man vill tjäna mycket med pengar. Han sålde nämligen 1.6 % till Microsoft för 240 miljoner dollar, vilket motsvarar 1.55 miljarder svenska kronor, i oktober 2007. Jo, tack. Han behöver ju inte jobba någonting i resten av sitt liv och fortfarande äga Facebook. Idag uppskattas hemsidan ha över 200 miljoner medlemmar.

Nu kanske det verkar som om jag gillar Facebook, men så ligger det inte till för fem öre. Jag har börjat gå emot sidan mer och mer varje gång jag hör eller ser sidan. Enligt mig själv så tycker jag att sidan är helt onödig och att den får människor att bry sig om saker och ting som aldrig annars skulle beröra dem. Jag kan nästan påstå att Facebook tar upp mycket av en människas liv och ger denna personen en lätt depression. 

Jag har aldrig kunnat förstå idéen med att komma hem från skolan/jobbet, logga in på facebook och läsa om vad någon jävel gör klockan 17:14. Man loggar in, då har ungefär sjuttio personer som skrivit helt onödiga saker, så som "TRÅÅÅKIGT", "Vad händer??", "Nu ska jag vila". Jag menar, vem i helvete bryr sig om t.ex. Emma, klockan 17:15 som skriver att hon har tråkigt och KANSKE ska kolla på en film? Och sen, i allt detta. Då ska man gilla den personens status. Hur jävla korkat låter det inte då? Jo, jag gillar att Emma KANSKE ska kolla på film, jag gillar sedan att någon annan jävel ska till ICA och köpa köttbullar. Vad i helvete alltså, har alla blivit så pass nyfikna att de måste sitta och hålla koll på vartenda jävel som bara skriver massa jävla skit som ingen egentligen bryr sig om. Jag kan verkligen inte se något roligt i detta, för det är ju inget vettigt och absolut inget man bryr síg om.
 
Inte undra på att ungdomar gnäller över att de inte har någon tid för sig själva när de sitter och ""gillar" alla andras jävla status hela dagarna. Vi tar ett exempel. Anna sitter vid datorn och funderar på vad hon ska göra. Då ser hon på Facebook att Emelie ska ut och spela fotboll. Ja, då börjar Anna tänka på om hon kanske inte också ska börja träna för att få tiden att gå och kanske ha roligt på samma gång? Men vänta! Nu skriver Malin att hon och Jenny ska ha filmkväll. Ja, tänker Anna, kanske man bara ska ta det lugnt. Ja, vafan. Ni fattar poängen med allt det här. Detta är precis vad som händer på Facebook och inte undra på att Anna får beslutsångest, blir sur och gör inget annat än att deppa resten utav dagen. Folk bryr sig alldeles för mycket, och särskilt på Facebook. För den informationen ni får där, hade ni lika gärna kunnat leva utan i resten utav ert liv. 

Och i allt detta så kommer det mest patetiska. Vuxna människor i 35 - 40års åldern som sitter och läser vad deras barn skriver och gillar det. Snokar runt på barnens polare och blir vän med dem. Jag känner till en fyrtioåring som har flera barn, som sitter och verkligen läser allas inlägg, pluggar in dem och sedan går runt och snackar om vad de människorna skrev och "vad som är nytt". För helvete, har ni inget annat liv än att sitta och bry er om andras? Har ni inget jobb, hus eller räkningar att ta hand om? Visst, ska vuxna också ha ledigt, kul och sitta vid internet. Men att sitta vid Facebook och snoka är fan ingen underhålling. Där bevisar man faktiskt hur jävla mycket liv man egentligen har. Det är patetsikt. Hade min mor och far suttit vid Facebook hade jag fan skällt ut dem, men som tur är så hann jag övertyga dem om att det är en falsk skitsida med massa jävla babbel.

Vart jag vill komma är att jag tycker att Facebook är en skitsida med massa skit-information som man lika gärna hade kunnat skita i. Jag tror också att sidan hjälper till att orsaka depressioner hos ungdomar med lågt självförtroende. Man får beslutsångest, det känns som alla andra gör någonting utom en själv och bla bla bla. Jag menar heller inte på att de borde lägga ner sidan, bara att folket fattar vilket onödigt skit det är de läser och att de ska sluta bry sig om vad fan alla andra gör hela tiden. Helvete, till slut kan ju alla sluta umgås med varandra. För alla vet ju redan allt om varandra, vad de gör, har gjort och ska göra.

Övrigt: Jag har försökt att hålla detta kort, så att ni läsare orkar läsa igenom alltihopa. Det kan bli så att det kommer en "part two" av detta. Men det dröjer nog ett litet tag. Tillslut vill jag säga något som jag kom på idag. "Jag gör precis vad ni vill, för några puffar till!".

/Rrobin 
  

Kommentarer
Postat av: sopa

Du är fan kass...

2009-09-01 @ 22:03:25
URL: http://sadasdasd
Postat av: sopa

fan vad du suger

2009-09-01 @ 22:05:27
URL: http://asdasdasd
Postat av: Anonym

då slipper man ju förfan att ringa till sina kompisar och fråga vad dom gör osv om man har några, så smart! facebook <3

2009-09-02 @ 19:53:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0